יום שלישי, 17 בנובמבר 2015

מסיק זיתים בשמנא- חוויה לכל המשפחה


אתחיל בווידוי, אם יש משהו שאני יכולה לאכול יומם וליל אלו הם הזיתים, אני פשוט מכורה, אוהבת זיתים על כל סוגיהם- שחורים, ירוקים, דפוקים, סורי, יבשים ועוד, לרוב אני קונה במעדניה זיתים איכותיים, לא מתחברת לשימורים אולם הזיתים שאני הכי הכי אוהבת לאכול אלו הם זיתים שאנו מוסקים במו ידינו, שוטפים, מתבלים ויוצרים צנצנת של עונג.

בשבת האחרונה יצאנו למסיק משפחתי אנחנו והילדים בשמנא, הנמצא במושב חגור, 15 דקות מפתח תקווה והגענו, הפשלנו שרוולים ויצאנו לדרך.



הגענו בשעה היעודה ויצאנו לכרם הזיתים ביחד עם תמר המדריכה, אשר לאורך המסלול והסיור הסבירה לילדים בגובה העניים, שיתפה ועניינה מאוד את הילדים ואף את המבוגרים:


הילדים משתתפים במסיק ידני כשם שמסקו אבותינו, רואים ועוזרים לפרוס יריעות במסיק מודרני באמצעות מנערת –טרקטור גדול אשר זרוע נשלפת ממנו , מתחברת לעץ מטלטלת אותו והפרי נופל על יריעות שהקבוצה עזרה לפרוס לפני כן.





אז קטפנו זיתים:


דפקנו אותם כהכנה לכבישה:



הילדים התנסו בעצירת שמן בבית בד עתיק /אבני ריחיים:



הסיור נערך כשעתיים וכאמור הילדים מאוד נהנו, את הסיור מסיימים בבית הבד של שמנא בו מקבלים הסבר על קו הייצור המודרני שיובא לארץ מטוסקנה, ועל ייחודו כבית בד ירוק. הסבר מדוע שמנא הינו בית בד בוטיק (קו הייצור אינו עובד בשבת) .




את הסיור מסיימים בטעימות של שמני זית טריים והסבר על שמני הזית השונים הטעימים במיוחד.



במקום ישנה חנות ובה ניתן לרכוש את תוצרת המקום:
כדאי לדעת - כל שמן הזית המופק ב'שמנא' הינו בדרגה העליונה: 'כתית מעולה' !







מערך הייצור המשוכלל מאפשר ייצור שמן זית באיכות ובטעמים המשובחים ביותר, הודות לשיטת הייצור סחיטה יחידה המפרידה את השמן מהזית בסחיטה אחת ויחידה (לעומת ייצור תעשייתי המבצע שתי סחיטות ושוטפת השמן במים).

עצירת שמן זית ב'סחיטה יחידה' מעניקה לשמן יתרונות ייחודים:
• שמן זית מלא. 
• ערכים בריאותיים גבוהים יותר.
• טעם פירותי עשיר במיוחד. 
• יותר פוליפנולים (נוגדי חמצון).
• ארומה מודגשת.
• חיי מדף ארוכים יותר.
• ערכי תזונה רבים יותר. 

ייצור שמן הזית, בבית הבד "שמנא" הוא בכבישה קרה תוך הקפדה על טמפרטורה שאינה חוצה את רף ה 28 מעלות. ושמן הזית של שמנא ניצב בדרגת האיכות העליונה "כתית מעולה" EXTRA VIRGIN 

איכות השמן נקבעת בבדיקות מעבדה, בהם דרגת האיכות מוגדרת על פי ערכים כימיים קבועים לרמת החומציות של השמן (מידת החומצה האולאית) ועל ידי טועמים מקצועיים (בדיקה אורגנולפטית) הבוחנים קריטריונים חיוביים (פירותיות, מרירות, חריפות), מול קריטריונים שליליים בשמן (מעופש, סרוח, מתכתי, ישן ועוד).

לשמן זית כתית שתי דרגות איכות

כתית מעולה –EXTRA VIRGIN - שמן בעל חמיצות בשיעור עד 0.8% . זוהי האיכות הגבוהה ביותר ובה ערכים תזונתיים ובריאותיים מרביים.

כתית –VIRGIN או FINE - שמן בעל חומציות בשיעור הנע בין 0.9% ל 2%.

שמן הזית של שמנא  במחירים חגיגיים ומשתלמים
נפח
מחיר רגיל
לחברי מועדון
2 ליטר
120 ש"ח
90 ש“ח
5 ליטר
210 ש"ח
195 ש“ח
18 ליטר
במבצע עד סוף החודש 30/11/15 פח של 18 ליטר במחיר 540 ₪ (30 ₪ לליטר בלבד).


לקראת חג החנוכה תתקיים פעילות מסיק באווירת חג, בתלבושות מיוחדות של יהודה המכבי, אנטיוכוס ומתתיהו, עם סיפורי גבורות המכבים יצאו המשתתפים למסע בזמן 2000 שנה אחרונה, המשלב את סיפור חנוכה עם תקופת המכבים. שם יחוו וילמדו על מסיק הזיתים בתקופת המכבים ובימנו המודרניים.

המשתתפים יצרו כדי שמן או חנוכייה עם ענפי זית מחימר ולסיום ידליקו הילדים חנוכייה מיוחדת עם שמן זית למאור וישירו את שירי החג בטקס מרהיב.

*בימים גשומים, כאשר לא ניתן למסוק, יוכלו המשתתפים ליהנות ממדרכים הלבושים בתלבושות מתקופת המכבים אשר יספרו למשתתפים באופן אינטראקטיבי את סיפור החנוכה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה