יום שני, 24 בינואר 2022

טעמתם כבר כנאפה כעכ?

אחד הדברים שאני הכי אוהבת זה לגלות מקומות חדשים, טעמים חדשים ומפתיעים וכך עשינו בסופ"ש האחרון עת ביקרנו בצפון הארץ ושילבנו ביקור בבֵּית אֶל מוּנֶה של פרח רסלאן. כאן ניתן למצוא כנאפה לבנונית , כנאפה כעכ (אימל'ה הדבר הכי טעים שאכלתי עד היום), מעמולים במבחר מילויים (פיסטוקים, אגוזים ותמרים) ועוד ועוד (עוד רגע אספר על החנות).



פרח רסלאן מוכרת לכולנו מתוכנית הבישול "מאסטר שף" ושמה הולך לפניה. פרח נולדה וגדלה בכפר אל - עדייסה בדרום לבנון, בת למשפחה כפרית ואב לוחם בצד"ל. כילדה נחשפה לריחות השונים שעלו מבישולי המאמות אך פחות התחברה לתהליך הבישול והיצירה במטבח. כאשר הגיעה לגיל הנעורים רצתה לעסוק בתחום פורץ דרך שאינו שכיח בחברה הלבנונית והערבית המסורתית- רצתה ללמוד עיצוב אופנה או חקר סרטן. המפגש הראשון שלה עם הסירים היה דרך הניסויים המדעיים שעשתה בלימודיה ואף ביימה תוכניות בישול במרפסת הבית כאשר היא מגישה את אותן המנות מבעד לחלון סלון הבית ממש כמו בטלוויזיה. 

אני מאוד מאמינה בגורלו של אדם וכך גם גורלה של פרח השתנה ביום בהיר אחד. פרח רסלאן החליטה שהלמידה לא צריכה להפסיק והיא חייבת להמשיך להתפתח ומה שלמעה חסר לה זה כלים של החיים – לנהל את עצמה, את הידע והיזמותיות שלה, ואף למידת הצד העסקי של החיים. הרגישה שהיא עדיין מחפשת את הזהות שלי בישראל (בכל זאת עברה את שנות ילדותה ונעוריה בלבנון). היא נרשמה לתוכנית "להעז" לעידוד תעסוקה בפריפריה והתחילה להשתתף בסדנאות של העצמה, רכישת כלים, יזמות... אחת הסדנאות עסקה בחלומות שלנו - מה אני באמת רוצה להיות והיכן הייתי רוצה להיות בעוד חמש ובעוד עשר שנים. יום אחד, לאחר סיום אחת הסדנאות, פרח ובעלה עלי טיילו יחד עם ילדתם לי בעכו. הוא אוהב אוכל רחוב, היא אוהבת מסעדות שף. תמיד הם הפוכים בבחירות של איפה אוכלים. אז פתחו טריפ אדוויזור והחליטו ללכת למקום מומלץ וחדש, שנפתח לאחרונה. הגיעו למקום לפתע ניגשה מישהי ושאלה אם הם "אוהבים לבשל?". הזוג מיד ענה ש"בטח!".ואז הגיעה השאלה הגורלית- אם הם מעוניינים להרשם לתוכנית הבישול מאסטר שף. ומשם השמיים הם הגבול בעבורה, היא אפילו לא דמיינה שתגיע לרבע גמר, לא דמיינה שתהפוך חיש מהר לשם מוכר ופופולארי. 

לאחר סיום התוכנית התחילה עם הקמת דוכן פופ אפ ניסיוני של כנאפה כעכ באגמון מרקט כמיזם תרבותי קולינארי , מה שחיש מהר הפך לחנות קבועה ומקום לעלייה לרגל (מכל קצוות הארץ מגיעים לטעום את אותו הכעכ המסורתי והטעים במיוחד). החנות פתוחה בכל ימות השבוע.



בית אל מונה של פרח רסלאן היא חנות בוטיק לכלי בית מעץ זית, מוצרי מזון ותבלינים בלאדי. כל כלי המטבח בחנות מעוצבים ומממותגים ועשויים בעבודת יד. מוצר הדגל הם תבניות המעמול , או אם תרצו תבניות מורשת. התבניות עשויות מעץ אשור פרי עיצובה של פרח, המתבסס על תבניות המעמול המסורתיות שעברו בירושה במשפחתה.














אז כאמור הגענו למקום לטעום את הלהיט המקומי - הלוא הוא הכנאפה כַּעַכְ - תשכחו מכל מה שאתם מכירים כי זה ממש לא מתקרב לאותה המנה החלומית שתקבלו כאן. הכנאפה כעכ היא מנת קינוח רחוב חגיגי ולמעשה מדובר במנת אוכל הרחוב הפופולרי ביותר ברחבי לבנון. מדובר למעשה בכנאפה העשויה משכבת סולת עדינה ועשירה בסירופ סוכר ושכבת גבינה מותכת מעל. שתי השכבות הללו נכנסות לתוך כַּעַכְ, שלא סתם מזכיר את המילה העברית כַּעַךְ – בייגל. בקיצור – כנאפה בתוך בייגל! ואימל'ה כמה שזה טעים, אתם אפילו לא מדמיינים. כאשר הגענו וראיתי את המנה זה היה נראה לי מוזר אבל זה פשוט מדהים. 






הילדים בחרו לאכול את הכנאפה כפי שהיא מוגשת, בצלחת וגם הם פשוט עפו על הטעם המושלם. זה בהחלט לא אותה הכנאפה שאנחנו מכירים וסופר ייחודית. 

בארץ קיימים שני סוגים עיקריים של כנאפה כאשר מוכרת יותר הגרסה שעשויה משערות קדאיף – מחוספסת וקריספית. שערות קדאיף הן בעצם בצק על בסיס קמח שבתהליך ייצור תעשייתי מוזלף דרך צינור עם חורים קטנטנים על גבי פלטה חמה. כך נוצרות השערות החרוכות הללו, שנותנות מרקם פריך ומענג. הסוג השני של הכנאפה זו שלמעשה מוגשת כאן הוא הסוג הרך, המוכר בארץ בשם "כנאפה סולת". מכינים אותה על בסיס קמח סולת, ממנו מכינים בצק שמייבשים בתנור ואז טוחנים למרקם חולי, המזכיר מאוד קוסקוס. את הסולת המעובדת מפזרים מעל לשכבת סמנה (חמאה מזוקקת) ולמעלה מוסיפים את הגבינה. אם אתם שואלים אותי לטעמי זאת כנאפה מוצלחת יותר, עשירה יותר בטעמים, מתוקה יותר ועשירה הרבה יותר. 






כפי שציינתי מעלה דגמנו גם מעמולים מדהימים ומיוחדים בטעמם בשלושה מילויים שונים: פיסטוק (שלמות!), אגוזים (מדהים!) ותמרים- בצק המעמול בשלושתם דקיק, נמס בפה ומיוחד מאוד, המילויים מפתיעים ומיוחדים- אל תוותרו.






החלום הגדול של פרח הוא להיות שגרירה של שלום דרך ידע, אהבה לבישול ותרבות אוכל. לחבר ולקרב בין העוקבים שלה מישראל לעוקבים מכל רחבי העולם, גם מארצות ערב. לדעת לשים את האגו והמחלוקות בצד ולפעול יחד למען קירוב לבבות וכבוד הדדי- אני מאחלת לה הצלחה רבה במשימה הזאת ומאמינה שתצליח לעשות כך.

חברים, אם גם אתם כמוני אוהבים הפתעות קולינריות שלא טועמים בכל מקום זה המקום בעבורכם, ממליצה בחום!! רוצו , הנאה מרובה מובטחת לכם, מילה שלי!


כתובת:
שוק האוכל הצפוני, אגמון מרקט, בכניסה לאגמון החולה
צמוד למלון גליליון.

שעות פתיחה:
א' 11:30-17:00.
ב'-ה' 11:30-19:30
ו' 11:30-17:00
שבת 11:00-19:30

טלפון לבירורים:
053-6290591

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה