יום שני, 13 ביולי 2015

להקל על הורים בתקופה המאתגרת שלאחר הלידה בעזרת פרטים קטנים שעושים את כל ההבדל

להקל על הורים בתקופה המאתגרת שלאחר הלידה בעזרת פרטים קטנים שעושים את כל ההבדל

חברת פיליפס אוונט מרחיבה את המחקר והפיתוח בקטגוריית הניובורן ומשיקה מגוון פתרונות שיסייעו להורים לעבור את הרגעים הראשונים בקלות רבה יותר



הגיע הזמן ואנחנו כבר אחרי הלידה, מגיעים הביתה לתקופה לא פשוטה, לילות בלי שינה, גזים, הנקה, התמודדות פיזית לא קלה  , תשישות, לעיתים התמודדות עם עוד ילדים בבית וישנן שאף חוות דכאון לאחר הלידה- אתגרים לא פשוטים .
אני זוכרת את הלידה הראשונה שלי כאילו הייתה אתמול (ועברו להן כבר 17 שנים), אמא טרייה רק בת 20, חזרנו הבייתה והתחילו השאלות, איך מקלחים? למה היא בוכה? למה היא לא ישנה? למה היא לא אוכלת טוב? ולמה היא לא מצליחה לקחת מוצץ?
הגברת שלי נולדה במשקל 2.400 ק"ג והשתחררנו הביתה במשקל 2.200 ק"ג, 2 שקיות סוכר ממש, קטנטונת ושברירה, ממש נזהרתי לגעת בה , הרגשתי כאילו המוצץ גדול  וכבד לה מידי.
במיוחד לחששות אלו אוונט משיקים לאחרונה מוצץ ניובורן המיועד לתינוקות מגיל לידה ועד גיל חודשיים (0-2 חודשים). המוצץ בעל פטמה אורתודנטית דו כיוונית זהה למוצצי אוונט בגדלים האחרים, אך הוא קטן ממדים וקל משקל, על מנת שגם תינוק בן יומו יצליח להחזיקו בפיו ללא קושי.
התרחבות ההשקעה בקטגוריית הניובורן באה לידי ביטוי במספר השקות של מוצרים חדשים שהוצגו השנה. לפני מספר חודשים השיקה פיליפס אוונט את בקבוק אוונט נטורל מזכוכית, שמיועד לתינוקות בני יומם. הבקבוק מאפשר להורים ליהנות מכל היתרונות של פטמת נטורל, המדמה את פטמת האם הטבעית באופן הקרוב ביותר גם עם בקבוק זכוכית בדרגת ניקיון רפואית. הזכוכית היא חומר אידיאלי לשימוש עם חלב אם מכיוון שניתן לסטריליזציה קפדנית יותר, להקפאה, לניקוי במדיח כלים ועוד.

קטגוריית ניובורן מציעה מבחר עשיר של מוצרים לפעוט ולאם. מבין המוצרים: מוצצי ניובורן החדשים; סדרת בקבוקי נטורל במגוון גדלים וצבעים, כולל בקבוק זכוכית בגודל 120 מ"ל לתינוקות רכים, משאבת הנקה חשמלית וידנית; מוצרים תומכים הנקה, כגון- רפידות הנקה חד פעמיות ורב פעמיות, מגיני פטמות מסיליקון, רפידות ג'ל קרות/חמות לסיוע עם גודש וכאבים בעת ההנקה ועוד; עזרים לטיפול ברך הנולד- סטריליזטור חשמלי וסטריליזטור למיקרוגל, מחמם בקבוקים, מוניטור לתינוק.


6 טעויות נפוצות ביותר של הורים, בהקניית הרגלי שינה
באדיבות דבורה זהבי כהן, יועצת שינה ויועצת לפיליפס AVENT
"בעולם מושלם, כל תינוק נולד עם היכולת להירדם בכוחות עצמו, אך לצערנו אנחנו לא חיים בעולם מושלם וחלק גדול מהתינוקות לא יודעים להירדם עצמאית. את המצב הזה ניתן לשנות וזה תלוי בעיקר בהורים", מציינת דבורה זהבי כהן, יועצת שינה ויועצת לפיליפס AVENT. "ניתן להקנות הרגלי שינה והרדמות עצמאית לתינוק, כבר מגיל חודשיים וחצי, זאת בהנחה שכאבי הבטן (קוליק) כבר פסקו. ככל שנקדים לשמור על הרגלי שינה נכונים, הלמידה שלו תהיה קצרה יותר, המלווה בפחות בכי".
הנה מספר טעויות נפוצות שהורים רבים עושים ומומלץ בחום לתקן אותן:
1. ההשכבה מאוחרת מידי-
רוב ההורים עובדים כיום משרה מלאה, ומגיעים לקראת 17:00 הביתה. עקב כך, ההורים אינם  מצליחים לבלות מספיק זמן עם הילדים לאחר שעות העבודה.
דחיית שעת ההשכבה, היא אינה פתרון כדי לבלות זמן עם הילדים, זאת מכיוון שהילד עייף מידי ולרוב יבכה לאחר שעבר את חלון השינה שלו . בשונה מהתפיסה שלנו כמבוגרים, ככל שתדחו לילדכם את שעת ההשכבה, כך הוא יתקשה להירדם, ובמהלך הלילה יהיו מספר התעוררויות ואף חלק מהילדים יתעוררו בשעות בוקר מוקדמות.
אז מה עושים?
הקפידו על השכבה בשעה קבועה ולא מאוחרת, כך שהשעון הביולוגי של הילד לא יפגע. ילדים שכל יום נרדמים בשעה שונה ומאוחרת מידי משבשים את השעון הפנימי של הילד, וכתוצאה מהשיבוש תחוו מאבקים  מיותרים עם הילד. קבעו את שעת ההשכבה של הילד בהתאם לגילו ולרמת העייפות של הילד.
2. רק עוד נדנוד קל והילד נרדם-
כמה מפתה להרדים את הילד בנדנוד מהיר על הידיים וגם בעגלה, מאשר להתחיל תהליך למידה שיכול להימשך מספר ימים ואף שבועות.
ילד שאינו יודע להרדים עצמאית בתחילת הלילה, לא יוכל להירדם לבד כל פעם שמתעורר ויבקש את עזרתכם במהלך הלילה, כפי שהוא רגיל להירדם בתחילת הלילה.
לצורך העניין, דמיינו שאתם נרדמים במיטתכם עם כרית ושמיכה, ובכל התעוררות, אתם לא מוצאים את הכרית ואת השמיכה. כמבוגרים תצליחו לחפש אותם לחזור לישון, אך לעומתנו תינוקות צריכים את עזרתנו כל פעם מחדש.
אז מה עושים?
הקפידו להניח את ילדכם במיטתו, כאשר הוא ערני. הישארו לצידו עד שנכנס לשינה עמוקה,  ועזרו לו להירדם עם טפיחות, ליטופים וכל מה שמרגיע אותו. כל מספר ימים התרחקו, והפחיתו את כמות המגע.
3. אי הקפדה על טקס שינה-
לכולנו יש טקס שינה, אך הטקס שונה בין אחד למשנהו בהתאם להרגלים שלנו. אחד יצחצח שיניים, ייגש לשירותים ולמיטה ואחר יתקלח ויכנס לקרוא ספר במיטה. כמו שלנו יש צורך בטקס שינה, כך גם  ילדנו לא שונים מאיתנו.
טקס השינה נחוץ לילדים בכדי לתת להם תחושת בטחון, ובכדי לאותת לילד שהשינה מתקרבת. חשוב שטקס השינה יתחיל כל יום באותה השעה ושסדר הפעולות יהיה קבוע, לדוגמא: לאחר המקלחת הם מקבלים מענה של אוכל והולכים לישון. הטקס מכניס את התינוק למצב של הרפייה לפני שנכנס למיטתו.
אין חשיבות לסדר הפעילות בזמן טקס השינה, כל משפחה מחליטה מה כולל טקס השינה של הילד ואורך הטקס. בזמן טקס השינה השתדלו להיות רק עם הילד ולא להיות עסוקים בסלולרי, כביסות וכו'. זה זמן האיכות שלכם עם הילד ולכן חשוב שתהיו נינוחים ורגועים.
איך מקיימים טקס שינה נכון?
גיל חודש הוא הזמן המושלם להתחיל עם טקס שינה. כשעה לפני שעת ההשכבה, כבו טלוויזיות ועמעמו אורות בבית. התחילו את טקס השינה. ניתן להתחיל בארוחת ערב/ בקבוק ולאחר מכן מקלחת וניתן להפוך את הסדר, מרגע שהילד סיים לאכול וסיים להתקלח, כנסו לחדר של הילד, כאשר החדר מוחשך וקראו לו סיפור קצר או שיר ולמיטה. הקפידו להניח את ילדכם במיטה כאשר הוא ערני, כך שיידע להירדם בכוחות עצמו.
4. להעיר תינוק ישן ביום ובלילה-
יש טעות נפוצה אצל רוב ההורים, כי יש להעיר תינוק שישן במהלך הלילה. גם תינוקות יונקים וגם תינוקות שאוכלים מבקבוק יכולים לישון מספר שעות רצופות, לכן לא מומלץ להעיר תינוק בכדי לאכול במהלך הלילה, אלא אם יש לכם הוראות אחרות מרופא או מאחות טיפת חלב.
אף על פי שלא מומלץ להעיר תינוק במהלך הלילה, מומלץ להעיר תינוקות יונקים שעדיין לא ביססו את ההנקה, בתיאום עם יועצת הנקה.
במהלך היום, ככל שהתינוק קטן יותר, הוא יהיה זקוק ליותר שעות שינה ולכן לא מעירים תינוק ישן גם במהלך היום. ככל שהתינוק גדל, הוא יזדקק לפחות שעות שינה ביום והוא יפתח זמני ערות ארוכים יותר.
הכלל אומר: "שינה מעודדת שינה ועייפות גוררת עייפות", כלומר, תינוק שישן טוב במהלך היום, ישן טוב במהלך הלילה, ולכן תינוק שישן טוב במשך היום, לא נעיר אותו.
תינוקות שישנים ביום וערים לאורך זמן במהלך הלילה, יזדקק לעזרתנו לקראת גיל חודשיים.
במהלך היום העירו את ילדכם כל שעה עד שעתיים למשך כשעה והקפידו על תריסים פתוחים ורעש סביר. במהלך הערב עמעמו אורות ושמרו על אווירת שינה.
5. מעבר מוקדם מידי למיטת מעבר/ נוער-
המחשבה הרווחת אצל הורים שתינוקם בוכה ולא מוכן לישון במיטתו, היא שהמזרון לא נוח לו והמיטה קטנה מדי, ולכן התינוק לא יכול להתהפך בחופשיות. עקב ההנחה הזאת, הורים רבים מעברים את הילד למיטת עבר / נוער מהרגע שהילד הולך יציב.  
למעשה, ילד סביב גיל שנה ושלושה חודשים לא יכול להבין את משמעות המשפט  "לא יוצאים מהמיטה עד הבוקר" או "תקרא לאמא ואבא אם אתה צריך משהו". ולכן יש חשיבות למיטת תינוק. הצדדים של מיטת התינוק מהווים מחסום חיוני וחשוב בשלב הזה של ההתפתחות הקוגניטיבית ומונעים מהתינוק להיפצע. סיכון נוסף במיטת מעבר בשב מוקדם מדי, הילד עלול להסתובב בבית במהלך הלילה מבלי שהוריו ישמעו אותו.
מה כן עושים?
מומלץ להעביר את הילד למיטת מעבר/ נוער, לפחות בגיל שנתיים או ברגע שהוא מראה סימנים של יציאה ממיטת התינוק בכוחות עצמו.
כשהגיע הרגע למיטת מעבר, שתפו את הילד בהרכבת המיטה ובמהלך היומיים שלושה הראשונים ללינתו במיטת המעבר, שחקו עם הילד במשחק או קראו על המיטה ספר במהלך היום במיטתו, זאת כדי שיסתגל למיטה החדשה.
בנוסף, תניחו מעקה במיטת המעבר /נוער על מנת שהילד לא יפול מהמיטה, והניחו כריות או שמיכה על הרצפה למקרה שחלילה הילד יפול במרווח שבין המעקה לראה שמיטה.
הסבירו לילד שהוא לא יורד לבד מהמיטה אלא קורא לאחד ההורים. ניתן להניח שרברב קטן צמוד למיטה, כדי להקל על הילד לטפס למיטתו.
לרוב, המעבר למיטה החדשה לא יהיה מלווה ברגרסיה בהרגלי השינה במידה והיו לילד הרגלי שינה טובים
6. חוסר עקביות-
לאחר התלבטויות מרובות, החלטתם שאתם מתחילים להקנות לילדכם הרגלי שינה נכונים והפעם אתם נחושים להמשיך עד שילדכם ישן לילה שלם, וילמד להירדם בכוחות עצמו.
אתם מכינים את עצמכם למספר לילות קשים ועומדים בזה בגבורה, אך לאחר כשבוע אין שיפור משמעותי, ואתם נשברים וחוזרים להרגלים הישנים.
מזדהים עם זה? אתם לא לבד, רוב ההורים נשברים תוך כדי התהליך ומקווים שהרגלי השינה ישתפרו בעצמם, אך לרוב לא כך המצב.
מה כן עושים?
ברגע שאתם מחליטים להתחיל תהליך, אל תתחמו את התהליך במספר לילות. בכל תהליך המעודד שינוי התנהגותי יש עליות וירידות. אתם תחוו לילות קלים יותר וגם לילות קלים פחות ולכן אל תצפו לתוצאות מהירות תוך כשבוע ימים.
אין קסמים! אתם צריכים להיות עקביים ונחושים לסיים את התהליך בהצלחה.
וזכרו: אף פעם לא מאוחר להקנות לילדיכם הרגלי שינה נכונים.

* המאמר באדיבות דבורה זהבי כהן, יועצת שינה ויועצת לפיליפס AVENT





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה