יום שבת, 2 בינואר 2016

המוזיאון הפתוח בתפן

בחופשת החנוכה יצאנו לחופשה משפחתית בקיבוץ ענבר , ביום האחרון רגע לפני החזרה הבייתה יצאנו לסיור מהנה במוזיאון הפתוח בתפן.

עד אותו היום שמענו רבות על המוזיאון אך חשבתי לעצמי שבוודאי המקום לא ממש יעניין את הקטנים שבחבורה, לאחר שיטוט באתר והתייעצות עם הילדודס הוחלט לקפוץ ולבקר (את גברי הבית בעיקר עניינה תערוכת הרכבים), חצי שעה והגענו למקום.

בתחילה עוד חשבתי לעצמי שטעינו בדרך מאחר ובעצם מדובר באיזור תעשייה תפן אשר שם ממוקם המוזיאון הפתוח.

במקום ישנם ארבעה מוזיאונים (מרכז מורשת, גלריה לאומנות, אוסף מכוניות ומוזיאון התעשייה- לצערי לא הספקנו לבקר בכולם), גן פסלים מקסים - בגן 'עולות וצומחות' כ-100 יצירות אמנות, פרי יצירתם של מיטב הפסלים הישראליים, המשתלבות בנוף הגלילי. מבנהו דמוי החאן של הגן, האופייני לבנייה באגן הים התיכון, תוכנן מראש, והוא משתלב בסביבה הטבעית, שחלקה מכוסה דשא וחלקה זרוע חצץ. את החלקות השונות חוצים שבילים וכביש צר, וצמחייה גלילית ים-תיכונית מעטרת אותן.






לרגל חופשת החנוכה התקיימה במוזיאון  פעילות מיוחדת ומוארת לחנוכה, במסגרתה מגוון רחב של סדנאות יצירה באווירת החג, מפגשי אמנות בגלריה, הצגות, מופעים תערוכות, אוסף מכוניות ועוד.




כמו כן התקיים מופע קסמים לכל המשפחה העוסק בערכים כגון פירגון, יצירת מציאות וחשיבה ביקורתית מתוך עיניו של אמן חושים. מופע מצחיק המציג את הקוסם כאדם ולא כסופרמן שמצפים שיהיה.



אוסף המכוניות העתיקות בתפן - 40 מכוניות מדגמים שיוצרו מתחילת המאה ה-20 ועד ימינו - הנו אוסף פרטי, השייך לתעשיין איתן ורטהיימר. האוסף הנדיר, הגדול מסוגו בארץ ואחד הגדולים בעולם, מבטא חלק מתפיסת עולם שלמה, הממחישה למבקר את התפתחות התעשייה בכלל ואת תעשיית הרכב בפרט.

באוסף 3 מכוניות קלאסיות: פורד מוסטאנג - 1965, שברולט - 1957 ואלפא רומאו - 1974. המונח 'מכונית קלאסית' אינו מתייחס בהכרח למכונית עתיקה, אלא למכונית שמשולבים בה עיצוב, ביצועים ואופי ייחודיים. אין בנמצא הגדרה אחת ומוחלטת בעולם לשאלה מהי מכונית קלאסית.

המכנה המשותף לכל המכוניות המוצגות בתפן ובמוזיאון הפתוח בעומר הוא העובדה שכולן נסעו בכבישי הארץ. המכוניות אותרו ונרכשו במגרשי גרוטאות במצב של שלדת מתכת מתפוררת. חלקן עבר תהליך שיפוץ ושיקום ארוך, יקר ומסובך, שנדרש לו ידע רב בתחום הרכב, ושבסופו הן נוסעות, נוצצות ומרשימות. לכל מכונית – סיפור היסטורי משלה.








בגלרית האומנות צפינו בתמונותיו של ארדין הלטר- התערוכה מזמנת לצופים אפשרות להתבונן ביצירות רבות של הלטר ולבחון את התפתחותו של האמן ואת דרכי ההתמודדות המגוונים שלו עם נושאים שונים השבים וחוזרים ביצירתו. העבודות נוצרו בהשראת מראות מהטבע ומבנים אדריכליים, ואלה רק נרמזים ביצירות. רמיזה זו הופכת את היצירות למעניינות ומרתקות ומקנה להן רבדים מגוונים, ובכך ייחודן.

חלק מהציורים בתערוכה עוסקים בזיכרונות האישיים של הלטר משהייתו באיראן לפני יותר מ-30 שנה – זיכרונות חיוביים הנוגעים לארץ, לאנשיה ולאדריכלות שלה. לדברי האמן, הציורים עוסקים גם בדאגה לעצים ובהרס של הסביבה; בתחושה שההווה חובר אל שכבות העבר, ושהעבר הוא בעת ובעונה אחת ברוטלי ומעשיר כמו ההווה. הם עוסקים בהליכה על גשר צר בין דורות העבר ובין הדורות העתידים לבוא; בעצים חיים הנטועים ברקבובית של יערות העבר. "הציורים עוסקים בצורך שלי לצייר", אומר הלטר, "הם אינם עוסקים בפחד, אלא בצורך היצירתי המניע אותי".





גן התעשייה תפן פתוח מדי יום למבקרים ולקהל הרחב, ומארח טיולים של בתי-ספר וביקורי קבוצות מגוונות מרחבי הארץ והעולם. 
הביקור כולל תכנית עשירה של סדנאות יצירה וביקורים מודרכים במוזיאונים השונים, בגלריה לאמנות ישראלית, באוסף המכוניות העתיקות ובמפעלים באזור התעשייה 'מגדל תפן', החובק את הגן.


שעות פתיחה

ימים ב' - ה' 09:00 - 16:00 
ימי א' – המוזיאון סגור
ימי ו' - 09:00 - 14:00 
שבת וחג - 10:00 - 16:00

מחירי כניסה יום רגיל:
מבוגר 26 ₪ 
ילד(מגיל 3), סטודנט, נכה, שוטר ,עולה חדש 23 ₪ 
אזרח ותיק 12 ₪ 
חייל בסדיר או קבע חינם


סיורים מודרכים
צוות ההדרכה של המוזיאון הפתוח תפן הוא מקצועי ומנוסה, ומדריך סיורים באנגלית, בעברית ובערבית לקבוצות בתיאום מראש.
קבוצה להדרכה – מינימום 20 איש, קבוצה קטנה יותר יכולה להשלים את הפרש המחיר ל-20 איש.

הקרנת סרט בכל שעה עגולה באולם מס'1

קיימת הנגשה לנכים 

מסעדה וקפטריה
מסעדת 'תפנית' פתוחה למבקרים יחידים או לקבוצות בתיאום מראש. 
המסעדה היא בשרית, כשרה ובשירות עצמי (המסעדה סגורה בשבת). 
טלפון לתיאום מראש: 04-9872843
הקפטריה שבמבנה המרכזי מציעה ארוחות קלות וחטיפים (פתוחה בשבת). 
לבירורים ולתיאום לקבוצות: 04-9109620

חנויות המפעל
בשטח גן התעשייה ממוקמות חנויות מפעל:
1. סבתא ג'מילה בע"מ (מפעל סבונים)
טלפון: 04-9873775

2. קדרות נורית ואורי
אורי 052-2487850
נורית 052-8659922

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה