יום שבת, 7 ביולי 2018

החופש הגדול התחיל, אתם מוכנים? קבלו רעיונות לספרים מומלצים במיוחד

החופש הגדול כבר כאן ועימו הרצון להעסיק ולהפעיל את ילדינו, הילדים שלי יודעים כי למרות שהחופש כאן וניתן לפרוק עול עדיין יש 2 מטלות  עליהן אני לא מוותרת, כל יום קריאת ספר ולילדים הבוגרים יותר- כל יום 2 דפים בחוברות עבודה שרכשתי עבורם, נכון, אומנם חופש וזה אבל עדיין לא מוותרת על מינימום לימודים!

הפעם אני בוחרת להמליץ על מספר ספרים לילדים ונוער אשר נחלו הצלחה מרובה בקרב ילדי:


"קרנבל בחלל" מאת משה גולדברג 



"אי אפשר לסמוך על המבוגרים", אמר פיטר. "ראיתם – משטרה, רופאים... שום דבר לא יצא מזה. הם טובים רק בדיבורים. כן תעשה - לא תעשה. מותר. אסור. פיטר, מספיק! איאן, די! דברים כאלה. אבל כשיש בעיות אמיתיות הם לא יודעים לעשות כלום. הרי הם אלה שעושים את הבעיות, אז איך יפתרו אותן?" (מתוך הספר). 

"קרנבל בחלל" מאת משה גולדברג בהוצאת "ספרי ניב" הוא סאטירה על הטבע האנושי והמבנים הארגוניים האנושיים. הוא כולל תובנות מתמטיות ופיזיקאליות רבות והסבר לפרדוקסים מסוגים שונים. הספר רק נראה כמיועד לבני נוער, אך לא כך הדבר. זוהי סאטירה לפיכך, הספר מיועד לטווח הגילים 77-10. 

הנסיך בן ה-12 החל בקריאת הספר וטוען שממש לא מצליח להפסיק, קורא וקורא ואני מאושרת- הוא ממש מזכיר לי את אותם ימי ילדותי בהם נשאבתי לספרים ולא הצלחתי להפסיק- "תולעת ספרים" היה זהו שמי.

שבעה נכדיה של סבתא שירה יוצאים להרפתקה מטורפת בחלל. יעל נעלמת וחושדים שהיא נמצאת על הירח אליו העבירו אותה חייזרים בעלי טכנולוגיה מתקדמת. הנכדים מסבים את המכונית של סבתא לחללית וטסים לירח בעזרתה. בדרכם הם פוגשים בחסידה שומרת מצוות ובנשר חכם ולומדים מהם רבות. הם נוחתים על הירח, מאתרים את הבסיס התת-קרקעי של החייזרים וחודרים לתוכו. שם הם מתעמתים עם חייזרים מתוסבכים ועם קוסם מתוסכל, מתווכחים עם דינוזאור שירד מהפסים ומתמודדים עם פרדוקסים עוינים ועם שאלות קיומיות. האם ישובו בשלום? האם ילמדו שאין כמו לצפות בטלוויזיה? האם יבינו את חשיבות הצורך בעורך דין? האם יפנימו שהם חזקים לפחות כמו כפיות? על שאלות אלה ועל שאלות רבות נוספות תקבלו אולי מענה בספר שבידכם. 


כדברא – היומן המפוצל מאת ליאת רוטנר 
מבוסס על רעיון מקורי מאת סיוון שיקנאג'י ועינת שחק 



זוכה האקדמיה הישראלית לטלוויזיה בפרס סדרת הנוער הטובה ביותר.

"כדברא – היומן המפוצל" מאת ליאת רוטנר, בהוצאת "דני ספרים", מבוסס על סדרת הטלוויזיה המצליחה מאת מיכל קופר-קרן, סיוון שיקנאג'י ועינת שחק. הוא פותח לפנינו עולם סודי, קסום ומפתיע, שבו שום דבר הוא לא מה שחשבנו, וכבר אין לדעת מי הטובים ומי הרעים. כמו הסדרה גם הספר מלא התרחשויות, מתח וקסם. 

מאז שקירקי זוכרת את עצמה היא לא משתלבת בסביבה. יש לה חזיונות מוזרים שבהם היא רואה את העתיד, ואיש לא יודע על כך, פרט לאחותה אביגיל. לילה אחד, לאחר הגיעה לגיל שש-עשרה, נגלית אליה אישה מסתורית וקוראת לה לבוא בעקבותיה. קירקי יוצאת למסע לאיתורה, ובמהלכו היא מגלה שהיא אינה בת אדם רגילה, וכי נכון לה תפקיד שישנה את גורל העולם וישפיע על כל הקרובים אליה. 

לילה, לעומתה, גדלה מגיל קטן להיות כדברא. בעת שילדים אחרים משחקים במשחקים רגילים, היא מתאמנת בלחשים וצופה באמה, הכדברא החזקה ביותר, ומקפידה להסתיר מכולם, כולל מבן זוגה שחר, את האמת על עצמה. 

כשלילה פוגשת בקירקי משתנים כללי המשחק. במלחמה מול הגרומלים, אויבי הכדברות, נאלצות השתיים לשתף פעולה, אך משהו עומד ביניהן ומחבל בסיכוייהן להצליח. 

זהו אחד הספרים שילדי מאוד אוהבים, קראו אותו כבר מספר פעמים הן הנסיך בן ה-12 והן הנסיכה בת ה-17 - אם הם ממליצים בחום נשמע לי שיש משהו בדבריהם!


"בארי לוזר 6 – שונא את קייטנת הפיראטים!" כתב ואייר ג'ים סמית 




הסדרה הכי מגניבה לילדים - בארי לוזר והפעם הספר השישי בסדרה שכתב ואייר  ג'ים סמית, בהוצאת "דני ספרים", בארי לוזר, גיבור הסדרה, ממשיך בכל כוחו ובאמצעות הומור, דמיון פורה ותעלולים משעשעים להוכיח שהוא לגמרי מגניב. 

בשפתו המצחיקה והמיוחדת ובליווי איורים משובבי נפש ומלאי הומור, מספר בארי על חייו ועל תעלוליו השובבים, המצאותיו המקוריות וניסיונותיו המצחיקים להפוך למגניב או כפי שהוא אוהב לומר "מגנוב!". והפעם הוא מספר על זה שכולם יודעים שקייטנת הפיראטים היא לזאטוטים. אז תחשבו כמה בלתי-מגנוב זה היה כשאביו הכריח אותו לצאת לקייטנה הזאת בחופשה שלו. 

ספרי בארי לוזר, אשר תורגמו עד כה ל-12 שפות, נמכרים במאות אלפי עותקים ברחבי העולם וזוכים לשבחים מצד המבקרים והקוראים הצעירים כאחד. הספר השני בסדרה, "אני עדיין לא לוזר", זכה בבריטניה בפרס רואלד דאל לספר המצחיק ביותר לשנת 2013. 

ועכשיו נעבור לקטנטנים שבחבורה, גם כאן רוצה להמליץ על מספר ספרים מצויינים:

"נעמה אוהבת לדמיין" מאת דליה בר-אל 



ספר הילדים "נעמה אוהבת לדמיין" מאת דליה בר-אל בהוצאת הספרים "אוריון" הוא סיפור קסום שמספר את סיפור הילדות של כולנו. הסיפור הוא על יום אחד בחייה של נעמה, ילדה שאוהבת לדמיין. בעזרת הדמיון נעמה הופכת לנסיכה בארמון ולגיבורה שמנצחת מפלצות. הדמיון עוזר לה לראות פיות על עננים, לעוף באוויר, להבחין בחיוכים של הכלבים ברחוב, לצייר שמש שמתפרקת לכוכבים, לשחק עם חברים בארגז חול שהופך לים, לראות גמדים בתוך בועות סבון, ועוד ועוד. זהו ספר שיתחבב על בני כל הגילים ויעודד אותם ללכת בעקבות דמיונם. 

כוח הדמיון הוא אחד הכוחות החזקים ביותר אצל ילדים. הוא מסייע להם בלמידה האינסופית כשהם מפענחים ומפרשים את העולם סביבם ורוכשים ארגז כלים, שילווה אותם בבגרותם. נעמה, גיבורת הספר "נעמה אוהבת לדמיין" משתמשת בכוח הדמיון שלה כשהיא לומדת איך להתנהל בעולם. 

הספר מתאר יום בחייה של הילדה נעמה. מרגע שהיא מתעוררת ועד שהיא עולה על יצועה בלילה, נעמה משתמשת בכוח הדמיון שלה כדי להתמודד בצורה הטובה ביותר עם כל מה שקורה לאורכו. הסופרת דליה בר-אל משלבת בספרה סיטואציות רבות שאופייניות לילדים בגיל הגן ומסייעת להם להעשיר את ארגז הכלים שלהם כשהיא מדגימה את השימוש הרבגוני בכוח הדמיון להתמודדות עמן. בר-אל נעזרת במספר יודע כל שמציג לילדים את הסיפור ופונה אליהם באופן אישי בין הסיטואציות השונות כדי להציע להם להשתמש בכוח הדמיון שלהם כמו שעושה נעמה. 

הספר יכול לשמש בסיס לדיון עם הילדים על הדרך בה הם יכולים לעשות שימוש מיטבי בכוח הדמיון שלהם בסיטואציות שונות בחייהם. 


"לשחרר את אבא" מאת דורון ארז 



"לָמָה אַבָּא נִמְצָא רַק בַּבּוֹקֶר?" שׁוֹאֵל אִיתַי. 
"אֲנִי רוֹצֶה לִהְיוֹת אִיתוֹ, 
אֲנִי רוֹצֶה שֶׁיַקְרִיא לִי סִיפּוּרִים, 
לָלֶכֶת אִיתוֹ לְגַן הַחַיוֹת, 
וְעוֹד הַרְבֵּה דְבָרִים". (מתוך הספר) 

ספר הילדים "לשחרר את אבא" מאת דורון ארז בהוצאת "ספריית דורון עפרון" הוא סיפור אקטואלי על אבות עובדים שהפכו לעבדים במאה העשרים ואחת. הספר מוקדש לכל ההורים שעובדים קשה והרבה שעות ולא רוצים להפסיד את הקשר עם הילדים שלהם. אנחנו ההורים מאוד אוהבים את הילדים, אבל כדי לקיים אותם ואת התא המשפחתי אנחנו נאלצים לעבוד שעות מרובות ולחזור בשעה מאוחרת מהעבודה. אבא של איתי גיבור העלילה חוזר מהעבודה לאחר שבנו כבר נרדם. איתי, ילד בעל דמיון מפותח, יודע שאבא אוהב אותו מאוד, ולכן מחליט שאבא לא נשאר מרצונו בעבודה עד שעה מאוחרת. הוא מחליט שיש מפלצת שלא נותנת לו לחזור בזמן והוא יוצא לשחרר את אבא מהמפלצת. 

איתי מחליט לעשות מעשה: הוא יציל את אביו כמו האביר עם הדרקון ששיחק בבוקר עם הילדים בגן שלו. למעשה ההצלה הוא רותם גם את אימו שיוצאת להגנת האב על כך שהוא עובד קשה לפרנס אותם ואין לו זמן להיות בבית. יחד הם עולים על הדרקון ומגיעים לעבודה של אבא. 

הילד שמתחפש לאביר, משתמש בחרב ועושה מעשה חשוב – מנתק את כבל המחשב! דבר קטן לכאורה, אך צעד גדול... איתי, שעולמו מורכב מאבירים ודרקונים מגיב לסיטואציה מהחיים דרך סיפורי אגדות שהוא מכיר: אם אביר יכול להציל נסיכה ממפלצת איומה, למה שהוא לא יהיה האביר שיציל את אביו מידי מפלצת העבודה?! המגדל שבו לכודה הנסיכה באגדות הופך בסיפור ל"מגדל זכוכית", אחד מאותם מגדלים מוכרים לנו בנוף התל-אביבי או ברמת גן. 

זהו סיפור בעל מוסר השכל חשוב שכל הורה רצוי שיפנים כשיקרא את הסיפור לילדיו. מצד אחד הוא יגלה הזדהות עם האב שעובד קשה לפרנסתו, אך גם ייחשף לזווית ראייה חדשה, לנקודת מבטם של הילדים שלא צריכים לגלות הבנה להיעדר האב מחייהם היומיומיים בגלל עבודה.


"דן המדען" מאת רינת מאירוביץ 



"ורק אני בכלל לא יודע אם אני רוצה להיות רופא או שופט בבית המשפט, אולי שחקן בתיאטרון או נהג על טרקטורון, נגר, מדריך, טבח או מנהל, צלם, צייר, או אולי סופר... איך בכלל מחליטים? כיצד יודעים?" 

ספר הילדים "דן המדען" מאת רינת מאירוביץ בהוצאת הספרים "אוריון" נכתב ברגישות רבה ובשפה קולחת. הוא מציג את נקודת מבטו של הילד בכוונה לחזק את ביטחונו העצמי ולעודד את העצמאות ואת חופש הבחירה שלו. הספר בדרכו הצנועה והיפה מספק לילד וגם להורה כלים להתמודדות בזמן משבר, קונפליקט וחוסר וודאות. הספר מראה לנו כיצד ניתן לדובב ילדים, איך נותנים מקום לרגשות שמציפים אותם ולא מבטלים אותם, איך עוזרים לילדינו לפתור בעיה, והחשוב מכל איך יוצרים דיאלוג עם ילדים. 

ילדים כמו מבוגרים צריכים לא פעם להתמודד עם שאלות של בחירה, דילמות וקונפליקטים: באיזה משחק לשחק? באיזה צבע לבחור כדי לצייר? על איזה כיסא לשבת וליד מי…? כך שבכל גיל אנו מתמודדים עם החלטות חשובות לאותו פרק זמן נתון. לרוב אנו מחליטים בשביל ילדינו הצעירים: לאיזה חוגים ילכו, קובעים בשבילם פגישה עם חברים אחר הצהריים, בוחרים להם את הסרט שבו יצפו וכך ללא כוונה מחליטים בעבורם שוב ושוב. 

בסיפורנו חוזר דן מהגן ובפיו חדשות מרעישות: כל ילדי הגן יודעים מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים ורק הוא אינו מסוגל להחליט! ובכלל איך מחליטים? כיצד יודעים? אימא של דן יכלה לקבל את בנה כשחזר מהגן, לנגב את דמעותיו וברגע קל אחד להגיד לדן שיש מקצוע שנקרא מדען ולדעתה מקצוע זה מאוד מתאים לו, וכי בטוח שהוא יגדל להיות מדען, וכך שוב להחליט עבור ילדינו, אך לא כך קרה. אמא של דן החליטה לתת לבנה את המקום להבין מה הוא רוצה, מה מתאים לו. 

כאן נכנס תפקידם החשוב של ההורים: לשמוע, לייעץ ולהוביל יד ביד את הילד להחלטה שתבוא מתוכו. בדיאלוג אמיתי, בשיחה מלב אל לב, האימא מאזינה לבנה, מקשיבה לו בתשומת לב רבה, מובילה אותו בעזרת שאלות מנחות: "מה אתה אוהב לעשות?", במה אתה אוהב לשחק?", "מהם הספרים האהובים עליך, דן?", "באילו תכניות טלוויזיה אתה אוהב לצפות?" דן עונה לכל שאלה ושאלה ברצינות, במחשבה. הוא מספר לאימו מה מסקרן אותו ובמה הוא מתעניין ובתהליך משותף של חשיבה, נחשפת לאט לאט התמונה – דן אוהב את מדעי הטבע, את מדע החלל, הוא אוהב לחקור ולגלות. בעצם דן מעלה נטיית לב ורצון, הוא יודע מה ירצה להיות כשיגדל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה