יום שבת, 16 באפריל 2016

סדנת הגנה עצמית - עמותת אל הלב

"יפה נשכה חיה" (שם זמני)
כיצד לעורר את הלוחמת הפנימית אצל נשים ונערות?

תרגום לעברית של ספרה של אלן סנורטלנד, סופרת, בימאית, עו"ד ועיתונאית

אחד הדברים שאני הכי זוכרת מהילדות שלי זה את הפחד, הפחד מהחושך, הפחד להיות לבד בחוץ, הפחד להיות לבד בבית, הכל סבב סביב הפחד, דבר שלא הצלחתי להתמודד עימו.
עברו חלפו להן השנים , טיפלתי בעצמי והבנתי את מהות הפחד והחששות שליוו אותי בעיקר בילדות ובנעורים- הבנתי מאיפה הכל הגיע והתחלתי להתמודד עם הפחדים, עם הבעיות ובעיקר התחלתי לטפל בעצמי ולהבין שלא כל דבר צריך להיות מלווה בפחד.

אני זוכרת את אותם הימים בהם  הייתי צריכה לצאת מהבית, אפילו לחברה שגרה 2 בניינים לידי, הפחד לרדת במדרגות בשעות החשיכה היה מטורף, הפחד שמא מישהו יגיח מהשיחים , הפחד שמא מישהו ממתין לבואי ועל כן סבי ז"ל לא הרפה והיה מלווה אותי מרגע שהשמש שקעה ועד שהגיחה מחדש.

נראה שבטיחות פיזית, החופש להיות בעולם ללא חשש מתקיפה, הוא אחד המכשולים האחרונים העומדים בפני העצמאות הנשית. איך זה שרבות כל כך מאתנו לא מוכנות להיות תלויות בגברים מבחינה פיננסית, אבל מוכנות להיות תלויות בהם במה שקשור לבטיחות האישית שלנו? איך זה שאם נשים חכמות בדיוק כמו גברים ורוצות עצמאות, כל כך הרבה מאתנו, באופן מודע ולא מודע, מעבירות את האחריות על הביטחון הפיזי האישי שלנו לגברים שבחיינו? האם החלום הרומנטי הישן שמישהו יציל אותנו כל כך חזק, גם כשאנו יודעות שהגברים שלנו לא נמצאים אתנו כל הזמן?

לאחרונה הוזמנתי לטעימה קטנה של סדנת הגנה עצמית , בוודאי כולכן חושבות עכשיו שדי השתגעתי באם בגילי אני הולכת ללמוד הגנה עצמית, אז זהו שממש אבל ממש לא , כולנו צריכות לעשות כך וללכת ללמוד להגן על עצמנו, לקבל טיפים וטכניקות להגנה עצמית מפני תקיפה, חייבת לציין כי הטעימה הקטנה הזו נתנה לי תאבון ענקי ללכת לסדנא אמיתית על מנת לדעת להגן ולשמור על עצמי, בטוחה כי הקורס יעניק לי המון בטחון עצמי ושלווה.

הסדנא מועברת על ידי עמותת "אל הלב" מפעל חייה של יהודית סידיקמן.


מפעל חייה וגולת הכותרת של מעורבותה החברתית חייה היא ללא ספק הקמתה של עמותת "אל הלב" בשנת 2003. העמותה פועלת לצמצום ולמניעת אלימות כלפי נשים ונערות (וכן ילדים, קשישים ובעלי צרכים מיוחדים) באמצעות מודל חדשני של תכניות חינוכיות העוסקות במניעת הפרת גבולות רגשיים ופיזיים, תקיפות מיניות וסוגים אחרים של אלימות בין-אישית. תפקידיה כמנכ''לית העמותה במשרה מלאה וכמדריכה בכירה, ממולאים על ידה בהתנדבות גמורה זה למעלה מעשור. עקרונותיה החדשניים של העמותה – מציאת כוחות בגוף ובנפש, הגדלת אפשרויות הבחירה, התחברות למטרות פנימיות, הגנה על בטיחות אישית, והתפכחות ממיתוסים תרבותיים בנוגע לפגיעות ולכוח – מותאמים על ידה למגזרים השונים המרכיבים את הפסיפס החברתי הישראלי, תוך רגישות עצומה לצרכים ולדפוסים הייחודיים להם. יתר על כן, מאז הקמתה של העמותה נהנו מפעילויותיה מעל ל-45,000 נשים ונערות מכל מגזרי החברה הישראלית, לרבות אוכלוסיות של נערות במצוקה, נשים נפגעות אלימות, אנשים בעלי צרכים מיוחדים ובעלי נכויות שונות, להן מותאמות תכניות התפורות על פי מידתן.
רוח הנתינה העוצמתית המאפיינת את יהודית מלווה אותה גם באופן הניווט של עמותת "אל הלב": בזמן שהיא מאכלסת את תפקיד המנכ''לית, לא מוותרת יהודית על הקשר עם השטח, ועושה ימים כלילות על מנת להדריך קבוצות נשים שזקוקות לכישורים הייחודיים שלה. היא נוסעת בכל רחבי הארץ, מרמת הגולן ועד מרחבי הנגב, על מנת להגיע לאוכלוסיות שידן אינה משגת להגיע אליה ומלווה נערות בסיכון ונשים הנמצאות במעגל האלימות. דגש מרכזי בפעילותה הוא על עבודה עם נשים השייכות לחברות מסורתיות ובעלות מוגבלויות, והנגשת כלים לבטיחות אישית המותאמים ספציפית, בקבלה ובכבוד, לאקלים התרבותי אליו הן משתייכות, תוך הצלת נפשות. דוגמא לכך היא פרויקט שהובילה יהודית להקניית מיומנויות של מניעת אלימות וכישורי מנהיגות למאות נשים מוסלמיות במזרח ירושלים, אשר נקרא "שגרירות של עוצמה" זכה לסקירה תקשורתית נרחבת ברחבי העולם מניו יורק ועד אבו דאבי, לצד פרויקטים רבים אחרים בשיתוף משרדים ממשלתיים, רשויות מקומיות ומאות גופי חינוך ורווחה.
בפעילותה מחנכת יהודית דור חדש, בעל מודעות חדשה, המצויד בכלים פורצי דרך, ובהבנה כי באמצעות התעוזה ללמוד, אנו יכולות לשנות את חיינו ואת המציאות המקיפה אותנו.  מסירותה של יהודית להעצמת נשים נובעת מתוך סיפור החיים שלה: בחייה הכירה יהודית בגוף ראשון את הנחישות, הרגישות והחוזק המתבקשים מכל אישה אשר בוחרת לאתגר את הנורמות ולהגדיר מחדש את המרחבים בהם מותר לנשים לשגשג. אחת הדרכים הסמליות ביותר לתאר את החדשנות המאפיינת את פעילויותיה של העמותה היא סדנת שבירת בלוקים שפיתחה יהודית, בה רגע השבירה משמש ביטוי לשבירת החסמים העומדים בפניהן בחייהן של נשים, חסמים שלעיתים נראים לנו בלתי אפשריים לשבירה, קשים וקשוחים כמו בלוק.
מה שיהודית גילתה בעצמה, ומה שעולם אמנויות הלחימה והבטיחות האישית לנשים מציע, הוא הידיעה שבכל אישה טמונה העוצמה לדאוג לבטיחותה, לשנות את חייה, ולשבור כל מחסום – פיזי או מנטלי, העומד בדרכה. כל שעלינו לעשות הוא לאפשר לעצמנו לגלות את העוצמה שבפנים, להאמין בעצמנו וביכולתנו. וכך, לבנה אחר לבנה, אישה אחר אישה, שואפת יהודית להוביל את החברה לעבר מקומה הטבעי – בו יש אפשרויות אינסופיות וברות השגה עבור נשים מכל מגזר, דת, צבע ולאום.

כמו כן, בנוסף לסדנא קיבלנו הצצה לספר  מדהים "יפה נשכה חיה".



הספר "יפה נשכה חיה" אינו ספר הדרכה -  הוא אינו כולל טכניקות וטיפים להגנה עצמית מפני תקיפה (רגשית, פיזית או מינית), אלא קורא להתעוררות – חברתית, מוסרית, ערכית. זהו ספר הקורא להתעוררותה של "היפהפייה" מתרדמתה הארוכה בתרבות ובחברה, ליקיצתה של הלוחמת המצויה בכל אישה. אין הכוונה להתעוררותה של חיה אלימה ותוקפנית, אלא לזו שמגנה על עצמה, שמסוגלת להשיב מלחמה – מילולית, שכלית, אידיאולוגית, ואם צריך – גם פיזית. זוהי קריאה לנשים ולגברים גם יחד, להכיר בזכותן של נשים להגנה על המרחב האישי שלהן, כביטוי להגנה על הרגשות, הדעות והערכים שלהן.
זה שנים רבות שהחברה מאלצת נשים להאמין שהן לא מסוגלות להשיב מלחמה, ושאין אפילו טעם לנסות. המיתוס שהיפהפייה חסרת אונים הפך למציאות, כיוון שכל המבנים החברתיים נועדו לכפות חולשה על הנשים: זירות הדת, המסחר, החינוך, המשפחה והפרט. רבות מאתנו כה מנותקות מהפוטנציאל של גופנו להגן עלינו באופן יעיל, שאיננו מביאות בחשבון שידע בהגנה עצמית הוא החוליה החסרה בכוח שלנו, עוד לפני שהתחלנו לדבר על העוצמה הרוחנית והאינטלקטואלית שלנו.
מה אם היית שומעת על מדינה בה מידי שנה טובעים ששת אלפים אזרחים וחצי מיליון אזרחים "כמעט טובעים" בה? היית אומרת, "באמת, למה הם לא לומדים לשחות?" היית אומרת את זה כי את לא שבויה בתפיסה המוטעית שיש אנשים שפשוט לא יכולים או לא צריכים ללמוד לשחות. למרבה הצער, אנשים רבים עדיין שבויים בתפיסה שנשים לא יכולות להגן על עצמן או על אחרים כשהן עומדות בפני אלימות. למעשה, ניתן למנוע אלימות שפוגעת והורגת בדיוק כמו שאפשר למנוע פגיעה ממים או טביעה.
הגנה עצמית היא יעד שכולם ירווחו ממנו: כולנו מרוויחים כשמעצימים נשים לדאוג לעצמן ולמשפחות שלהן. הכלכלה העולמית והשלום העולמי תלויים בנשים שמעמדות פסיביות יהפכו לאזרחיות פעילות. הגנה עצמית אינה תחליף ללימוד קרוא וכתוב או כלים מקצועיים, אך היא מעוררת בנשים השראה להפוך לבני אדם ברשות עצמן ולקחת אחריות על חייהן.
"מה הטעם שאלמד הגנה עצמית לנשים? גם ככה אין סיכוי שאנצח." זהו אחד התירוצים המייאשים ביותר שמשמיעות נשים ששוללות את הצורך בלימוד הגנה עצמית. לא רק שהגישה הזו מעידה על ויתור והשלמה, היא גם מתכחשת למציאות: זה כמו שתא דם לבן יגיד, "אני לא יכול להילחם בחיידק הזה." הערכה כל כך מנותקת מהמציאות של הפוטנציאל שלנו מעידה על בעיה רצינית במערכת החיסון של הרוח שלנו - HIV של הלב. ואכן – מדובר בימינו במגפה של ממש, אשר תוקפת את כל התאים הבריאים האחרים במערכת – במקומות העבודה, במוסדות הלימוד, במוסדות הציבוריים כמו המשטרה והממשל, במרפאות ובמוסדות הבריאות ואפילו בבתי הספר!
אלא שיש מה לעשות, ישנו חיסון אשר ביכולתו למנוע, להקטין פגיעה ולשפר את יכולת ההחלמה מהמחלה אם נחשפנו אליה – וזהי רוח הלחימה המצויה לא רק ברשות גברים אלא גם בקרבּה של כל אישה ונערה; ולימוד הגנה עצמית היא אחת הדרכים המהירות ביותר להגיע אליה. באופן אירוני, גם פעילים נגד אלימות צריכים "להיאבק", להתחבר ל"לחימה" על מנת להשיג מטרות של שלום. ספר זה מבקש להסביר מדוע הגנה עצמית צריכה להפוך למקובלת, נגישה ובת השגה בדיוק כמו חיסון או שיעורי שחייה, בתקווה שבעתיד העולם יושתת לא על החלשה ומניעת יכולות ומיצוי אישי, אלא על נשים שמתנגדות לדיכוי רגשי, פיזי ורוחני כדבר שבשגרה. והעולם הזה יהיה טוב יותר לכולם.
אנחנו צריכים להילחם למען הבריאות של כדור הארץ - של כולנו, בכל הכלים העומדים לרשותנו. יתרונותיה של רוח הלחימה הם לא רק בפן הפיזי. רוח הלחימה משפיעה על הליבה, על הביטחון העצמי והדימוי העצמי הבסיסי שלנו, והפסקת הניוון בשימוש בה יכולה לסייע לחברה כולה.



הסדנא המקסימה הועברה בנווה שכטר השוכן בשכונת נווה צדק בתל אביב - יפו, הוא מרכז חדש לתרבות, יצירה ואמנות יהודית שנפתח בספטמבר 2012 לפעילות מלאה.

לאורך השנה מקיים מרכז נווה שכטר מגוון אירועי תרבות ביניהם תערוכות, מופעי מוזיקה, הצגות, קורסים וכיתות אמן, חוגים למשפחה וסיורים, תוך שימת דגש על אמנות ויצירה, פילוסופיה והגות.

המקום פותח את שעריו בפני אמנים צעירים החפצים במרחב לעשייה והצגת תוצרתם, ברוח המקום.

לפרטים נוספים: www.neve-schechter.org.il

מרכז נווה שכטר, רחוב שלוש 42 נווה צדק, תל אביב

שעות פתיחה:

ימים: א' - ה'

שעות: 09:00-17:00

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה