יום שבת, 26 בספטמבר 2015

במיוחד לתקופת החגים- מבחר ספרי ילדים

כשאני מציעה לגוזל בן השלוש וחצי לשחק ו/או לשמוע סיפור והוא בוחר בסיפור אני מבינה שעשיתי משהו טוב, ההתמדה , העקשנות והדבקות במטרה הצליחה לי, ילדי אוהבים וצמאים לשמוע, לקרוא ולהחכים.

השבוע קיבלתי משלוח מרענן וחדש של ספרי ילדים מבית ספר לכל, אחת הסדרות נוגעת בהתנהגות ורגשות- אהבתי במיוחד במיוחד בשל העובדה שהתחלנו גן חדש עם כללים ונהלים חדשים, הקושי בפרידה בבוקר לא פשוט בכלל , הרגשות צפים בבית ובהחלט ישנה רגרסיה קלה בהתנהגותו של הנסיך- הפך להיות רגיש מידי, נתון לשינוים במצב רוח באופן מהיר מידי ובעיקר בודק ומותח גבולות.

סדרת הספרים החדשה מבית ספר לכל כוללת 4 ספרים, אשר כל אחד מהם עוסק ברגש אחר: פחד, קושי בשיתוף, עצב ושמחה והתגברות על הקושי שבהתנהגות על פי כללים.
באמצעות סיפורים קלילים מעולמם של הילדים, המלווים באיורים צבעוניים שממחישים את העלילה, נחשפים הילדים לכלים להתמודדות עם רגשות שונים, ביניהם פחד, איסורים, הקושי בשיתוף, תחושת עצב ושמחה. 
בסוף כל ספר יש הצעות לפעילות ולשיחה על הנושא בו עוסק הספר וכן סיפור נוסף בציורים שיעודד את הילד לספר בעצמו על הרגש שהוצג בספר- רעיון מעולה במיוחד עם הקטנטנים שפחות משתפים באופן יזום.


מי פוחד- סיפור המפגיש את הילד עם הצורך להתמודד עם פחד, כמו פחד ממפלצות, מטיסות, זיקוקי דינור חושך ועוד.


אני רוצה לבד- הסיפור בו עוסק בחשיבות שבשיתוף, למה חשוב לשתף חברים במשחק קבוצתי, תחושת הסיפוק שמרגישים במשחק משותף עם החברים ועוד- לדעתי ספר חשוב ביותר במערכת החינוך.


עצוב ושמח- בו הסיפור חושף את הילד לדברים שעלולים להעציב אותו ומה עשוי לעודד אותו ולשמח. מה מרגיש הילד למשל כשהצעצוע שלו נשבר, איזו תחושה עולה בו לאחר שמתקנים את הצעצוע, איך זה מרגיש שהכלב של המשפחה הולך לאיבוד ומה התחושה שמוצאים אותו עווד.
את הספר אנו מאמצים בחום מאחר ובימים הללו בהם הגוזל התחיל גן חדש ומאוד קשה לו נפשית אנו משוחחים המון על רגשות ועל כן הספר מאוד תורם לפתיחות מצידו.


אבל למה אסור לי- מתאר באמצעות סיפור קליל חוקי התנהגות בחברה כמו כללים בחציית כביש, מדוע צריך ללכת לישון בערב, למה חשוב לשמור על הכללים במשחקי קופסא, למה צריך לקום בבוקר לגן, מדוע על ההורים לשמור על כללי התנהגות במקום עבודתם ועוד- גם ספר זה עונה בדיוק על הצרכים שבהצבת גבולות וחינוך לערכים ועל כן חשוב מאוד.


ננו- הגיע מכוכב אחר בכדור הארץ לבקר- חינוך לשמירה על עדור הארץ מומלץ להתחיל כבר מגיל צעיר, על מנת להשריש בילדים את החשיבות שבכך.
גיבור הספר "ננו" הוא יצור מכוכב אחר שהגיע לבקר אצלנו על מנת לעזור בשמירה על כדור הארץ. ילד קטן פוגש ביצור המוזר שנראה כמו חייזר ויוצא איתו להרפתקאות מעניינות ומהנות. במהלך הביקור לומדים הילדים מדוע חשוב למחזר עיתונים ולא להשליכם לפח, מדוע אסור לקטוף פרחים מוגנים, מדוע אסור להשליך לרצפה קליפה של בננה , למה צריך לשמור על השקט בשעות הצהריים ומדוע אסור לפגוע בבעלי חיים.

בסוף הספר יש דפי פעילות שמזמינים את הילד לספר כיצד הוא שומר על כדור הארץ ועף לכתוב מכתב לננו.

גם ספר זה לדעתי בגדר חובה, את הספר בחרנו לתרום לגן על מנת שהגננת תנחיל בילדנו ערכים חשובים אלו.



לא קוראים לי איזבלה- סיפורה של ילדה סקרנית בשם איזבלה שמחליפה דמויות ובכל פעם היא מפנטזת כי היא אישה אחרת ידועה אשר עשתה היסטוריה. באמצעות הסיפור לומדים הקוראים הצעירים את קורות חייהן של נשים חשובות בהיסטוריה שלנו.
זהו אינו ספר לבנות בלבד , זהו ספר המדגיש את העצמה האישית היכולת להפוך בדמיון כלל דבר שתרצה ועם התקווה הזו לגבש את האני שלך ולהפוך לאדם שאתה בוחר להיות.
על הדמויות שחולפות בדמיונה של הילדה נמנות האסטרונאוטית סלי ריד, האמריקנית הראשונה שטסה לחלל, אנני אוקלי שנודעה כשולפת מהירה וכצלפת מעלה, רוזה פרקס שהיתה פעילה מרכזית בתנועה לזכויות האזרח בארה"ב, המדענית מארי קירי שהיתה חלוצה בחקר הרדיואקטיביות ועוד.

בסוף הספר מופיע מידע מפורט על כל אחת מהנשים הללו, לרבות צילומים שלהן - את הספר הנ"ל לדעתי מומלץ להעניק לילדים הגדולים יותר אשר יכולים ללמוד ולהחכים רבות.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה