יום חמישי, 1 בדצמבר 2016

בבקשה מכם אל תגבילו אותנו

אחת התכונות הבולטות אצלי הינה רגישות, לעיתים אף רגישות יתר, אני רואה אדם שקשה לו ויכולה לבכות, לא לישון בלילה ולהמשיך להתעמק ולחשוב על מגבלתו ובעייתו עוד זמן רב לאחר המפגש ביננו.



כך היה גם עם אבי, השכן בדלת ממול, בדיוק כמו בסיפורים כך גם המקרה האישי שלו, מדובר במשפחה נורמטיבית, רגילה, משפחה עם שלושה ילדים מקסימים אשר חיש מהר הפכנו למעבר לשכנים- לחברים אמיתיים, כאלו שבשעת צרה נמצאים האחד בשביל השניה, ארוחות שבת יחדיו, הילדים הפכו לחברים טובים ואז זה קרה...

ביום בהיר אחד הוא התלונן על כאבים עזים ברגליו, אותו אדם חרוץ אשר קם בוקר בוקר לעבודה ישב בבית והתלונן, רעייתו שתחיה הבינה כי מדובר בבעיה אמיתית והזמינה רופא הבייתה, הרופא שהגיע לא ממש התרשם מכאביו העזים אך החליט לשלוח אותם לבדיקות בבית החולים, אותן בדיקות ארורות שהביאו עימן את הבשורה הקשה- אבי סובל מטרשת נפוצה אשר התפרצה לפתע באמצע החיים.

אותו אדם בריא לגמרי מתעורר בוקר אחד ומבין כי גורלו כבר לא נשלט בידיו.

המחלה לצערינו התפשטה מאוד מהר וכי חיש מהר אבי נזקק לקביים ועוד לפני שהספיק לעכל אותם הזדקק לכסא גלגלים, לצערינו כאן התחילה סאגת ההתעללות באותו אדם נורמטיבי שבוקר אחד מגלה כי עולמו נפל עליו, כמעט ובכל מקום הייתה לו בעיית נגישות, אני מדברת על לפני 18 שנים, נכון, היום המודעות גבוהה יותר ועל כן יותר ויותר מקומות דואגים לנגישות אולם האם אתם חושבים שעושים עבודה מספקת? אני לא חושבת כך כלל וכלל.

חשוב מאוד לדעת בישראל חיים כיום כמיליון ארבע מאות אנשים עם מוגבלות המהווים כ – 20% מהאוכלוסייה מעל גיל 20. הפערים החברתיים בין אנשים עם מוגבלות לבין האוכלוסייה הכללית גדולים מאוד בכל תחומי החיים, ובפרט בתחומי התעסוקה, ההשכלה והמצב הכלכלי.

במסגרת תפקידה למניעת אפליית אנשים עם מוגבלות, ולקידום שילובם בחברה הישראלית, נציבות השוויון מציינת מדי שנה את היום הבינלאומי בסדרה של פעילויות ותכנים. השנה הנציבות תציין את אירועי היום הבינלאומי ביום חמישי ה-1.12.16, עם מגוון פעילויות ברחבי הארץ השמות דגש מיוחד על חשיבותה של התגייסות חברתית לקידום מרחב ציבורי נגיש. 

במסגרת זו, ייפרסו בכל רחבי הארץ עשרות מוקדי הסברה (לרשימת המוקדים המלאה). כל מוקד יופעל על ידי קבוצת פעילים מקומית שכוללות אנשים עם מוגבלות לצד פעילים בתנועות הנוער, וניתן יהיה למצוא בו חומרי הסברה אודות נגישות המרחב הציבורי לאנשים עם מוגבלות והפעלות קצרות וחווייתיות. תושבים שיהיו מעוניינים בכך, יוכלו לחתום על אמנת "מחויבות התושבים", הקוראת לכל אזרח לדרוש נגישות- בבקשה מכם אנשים יקרים חיתמו על אמנה זו- אף אחד מאיתנו לא יודע מה טומן לו המחר.

עוד במסגרת הפעילות של הנציבות לקראת היום הבינלאומי, הושק קמפיין דיגיטלי באמצעותו יכול כל אזרח לקחת חלק בתהליך מיפוי ליקויי הנגישות במרחב הציבורי. הקמפיין מבקש מהציבור הרחב, ומאנשים עם מוגבלות בפרט, לגלות ערנות בנוגע למצב הנגישות בסביבתם ולדווח לנציבות, באמצעות תיוג ההאשטג #אלתגבילואותי, בצירוף אמירה אישית ותמונה של המפגע. 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה