יום שלישי, 19 במרץ 2019

ספר חדש: "הגדתא – הגדה חילונית לפסח" מאת רקפת צור



ספר חדש: "הגדתא – הגדה חילונית לפסח" מאת רקפת צור 


כשפורים עובר לו אני מרגישה כבר את פסח באוויר, הניקיונות מתחילים לצבור תאוצה , ההתחדשות והקניות גם הם תופסים מקום נכבד וכך גם שאר ההכנות לחג, הפעם אני רוצה להמליץ על הגדתא- הגדה חילונית לפסח- מכירים?



ליל הסדר והקריאה בהגדה המתלווה לו הם מסממני המסורת השורשיים ביותר שלנו, אולם פעמים רבות מוצאים עצמם רבים מהמסובים מאבדים עניין בטקסט, או שאינם מבינים לגמרי את המלל של ההגדה. אין זה סוד שרבים מאיתנו במשפחות חילוניות מחכים בקוצר רוח לסיומו של החלק הזה ולתחילתה של הסעודה. 

"הגדתא -הגדה חילונית לפסח" מאת רקפת צור, בהוצאת הספרים "אוריון", מביאה את סיפור יציאת מצרים על שיריו, סיפוריו ולקחיו, ועושה זאת בשפה עדכנית, נגישה, ברורה ונהירה, מלווה בהומור ובאיורים מקסימים. יש בהגדה את סיפור יציאת מצרים ואת סיפורו של משה, ארבע כוסות, מה נשתנה ואפיקומן. יש שירים ישראלים ויש ארבעה בנים ובנות. היא אינה כוללת קטעים בארמית, אינה כוללת ברכות (מלבד לחיים), ואינה כוללת דברי רבנים. 

"הטקסט של הגדתא שונה מההגדה הרגילה ואינו כולל את הטקסט המקורי. החידוש העיקרי שלי הוא סיפור יציאת מצריים, המסופר בהגדתא כסיפור כולל איזכור משה, וההתייחסות לנשים. בתנ"ך ובהגדה ממעיטים להזכיר נשים, או שהן דמויות שוליות. אצלי גם הן גיבורות. לדוגמא, בחרתי לכתוב על ארבעה בנים ובנות והבת היא אכן רשעית, ודבר זה נעשה מתוך מחשבה תחילה. בנות מתוארות ברוב הספרים כטובות וחמודות. רציתי לתת מקום גם לילדה שאינה הולכת בתלם". 

"החלטתי להפוך את ההגדה ממשהו משעמם, מייגע וארכאי לכיף", מספרת רקפת צור, "אני רוצה להמשיך את המסורת, חשוב לי שהילדים שלי יידעו מה השורשים של העם שלהם, ודווקא מהסיבה הזו זה חיוני בעיניי להנגיש להם את המוצר. שיתחברו אליו כמו לטקסט שנכתב בימינו". 

"הגדתא – הגדה חילונית לפסח" מאת רקפת צור. איורים: דבורה נצר גרינברג. הוצאת הספרים "אוריון", 28 עמודים. מחיר לצרכן 60 ש"ח. מנוקד. להשיג בחנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה