יום שלישי, 19 במרץ 2019

דמי פורים- מבחר ספרים חדשים על המדף



ממש רגע לפני פורים הצטיידתי במבחר ספרי ילדים חדשים אשר יוענקו במתנה לילדי ולבני המשפחה הקרובים כדמי פורים- במקום ממתקים ומתוקים מעניקה מתנות עם ערך חינוכי חשוב, אז מוכנים? מצרפת לכם מספר המלצות מקסימות:

"סיפורים ומעשיות מעדות ישראל" ליקטה ועיבדה דבורה עומר 



אחת הסופרות שאנו מאוד אוהבים וכהורים אף גדלנו על אין ספור סיפורים שלה הינה דבורה עומר על כן גם כיום לאחר מותה כשיוצא לאור ספר פרי עיטה אנו דואגים שיגיע אלינו ויככב על מדפנו, גם הפעם מדובר בספר מקסים, מעשיר וייחודי.

למה התחפש היהודי למשה רבנו? האם ינצח הרוכל היהודי את השר הצורר? אלה שנים מהסיפורים הכלולים בספר "סיפורים ומעשיות מעדות ישראל", בהוצאת "שרברק - דני ספרים". הספר גדוש במעשיות וסיפורים שאיגדה ועיבדה כלת פרס ישראל דבורה עומר ואתם מוזמנים לצלול אל עולם קסום וחכם של מסורת יהודית מכל קצות תבל ולקרוא בו שבעה סיפורים נהדרים. 

מאות אלפי היהודים, שנקבצו מהגלויות השונות, הביאו עימם לארץ ישראל מורשת תרבותית עשירה בצורה של סיפורים שעברו מדור לדור. הסיפורים לוטשו ושוכללו במהלך הדורות, ורק הטובים והמשמעותיים שבהם שרדו. דבורה עומר ליקטה עבורכם סיפורים אלה, המעבירים לקוראים הצעירים ערכים חשובים, כמו עזרה לזולת, מעורבות חברתית וקבלת האחר. 

רשימת הסיפורים בספר: השד הענק שכלא שלמה המלך בכד; היצליח רוכל המלח לזכות בפרס? הנער יעקב וכל מה שקרה לו כשהפליג מן החוף; למה התחפש היהודי למשה רבנו? מעשה ביהודי ובקנס קשה שנתבע לשלם; עלילות ג'וחה הטיפש-החכם; האם ינצח הרוכל היהודי את השר הצורר? 

הסיפורים יוצאים בספר זה בלבוש חדש ובלוויית איורים מרהיבים של אלישע כץ. 


"יחיאל שתיל התאנה" מאת דרור מל 



ישנם ספרים שכאשר אני מקריאה לילדי מקבלים תפנית אחרת, מקבלים משמעות מיוחדת, כך גם הספר המרגש הזה אשר מעביר בעצם גם לנו וגם לילדנו מסר משמעותי על החיים ועל תוכנם- לדעתי ספר זה הינו ספר חובה בכל בית ולכל גיל!

"הערב החל לרדת והשמים חשכו. יחיאל המשיך בחיפוש אחר התשובה לשאלתו. הביט ימינה, הביט שמאלה, מחפש את מי יוכל לשאול. הוא הרים מבטו אל השמים וצעק: "כוכב הצפון, אולי לך יש תשובה? אולי אתה תוכל לגלות לי מה הוא טעם החיים?" 

בני האדם תוהים על משמעות החיים במספר שלבים בחייהם: בילדות המוקדמת, בגיל ההתבגרות ובגיל הזקנה בכל גיל בחינת הנושא מתרחשת בהקשרים ובכלים שונים. "יחיאל שתיל התאנה" מאת דרור מל בהוצאת הספרים אוריון הוא סיפור ילדים מעורר מחשבה ועוסק בנושא באופן המתאים לילדים צעירים התוהים על מקומם בעולם. 

מל אשר נולד בשנת 1976 והלך לעולמו בטרם עת בשנת 1999 כשהיה בן 22, כתב את הספר הנוכחי בעודו נמצא על התפר של התבגרות לבגרות כשהוא חי את חווית חיפוש המשמעות במלואה ומהמקום האישי הזה יצר ספר ילדים נפלא המדבר לילדים בגובה העיניים וחוקר יחד אתם את שאלת הקיום שלהם. 

כמו הילדים הצעירים גם גיבור הסיפור הנוכחי, יחיאל נמצא בראשית חייו. יחיאל הוא שתיל תאנה שמתחיל את חייו ותוהה על מהותו ומקומו בעולם, כמו ילדים רבים הוא חווה את העולם כפי שהוא עד שהתעורר בוקר אחד ותהה מה יש מעבר למה שהוא רואה ומכיר, וכדי לקבל תשובה לתהייה שלו הוא פונה למי שנמצאים סביבו, לפרה הנוהגת לבקר וללחוך את העשב סביבו ולכוכב הצפון הנמצא בשמים מדי לילה, כדי לשאול אותם האם הם יודעים מה טעם החיים:. אך כמו בני האדם המכירים היטב את עולמם שלהם, גם מי שמרכיבים את סביבתו הקרובה נותנים לו תשובה המתאימה לעולמו שלהם, ושתיל התאנה מבין שעליו להמשיך לחפש, אך הפעם עליו לעזוב את מקומו ולתור אחר התשובה. 

בשלב הזה כמו מתבגרים רבים הוא מחפש את התשובה מחוץ לסביבה הקרובה בה גדל ואולי הכיר כל חייו, החיפוש מוביל את יחיאל השתיל להר עתיק שהוא גם ידיד ותיק האומר לו כי התשובה לשאלה שלו נמצאת בחיים עצמם ותתגלה לו עם הזמן. במשפט הזה לוכד מל הצעיר את התשובה שבני אדם רבים תרים אחריה כל חייהם, ונדמה כי על אף שנות חייו הקצרות הספיק לחוות את מהותם במלואם. 

סיום הספר מקבל לשלב השלישי בו רוב בני האדם עוסקים במהות קיומם, הזקנה. השתיל שב למקומו ועם השנים גדל והופך לעץ תאנה גדול וחזק, כשיום אחד ציפור צעירה מתיישבת בין ענפיו ופונה אליו בשאלה מה טעם החיים, עליה יש לו תשובה ארוכה להשיב... 

את הספר המורכב בעיקר מדיאלוגים שונים שמקיים השתיל הצעיר עם הסובבים אותו, בדומה לילדים רבים הפונים לעולם בשאלות במטרה לקבל תשובות על מה שמעסיק אותם, מלווים איוריה הצבעוניים של אינה קצב המציגים את עולמו של השתיל הצעיר באופן שימשוך את עין הקוראים הצעירים וירמוז להם על החוויות אותן הוא צובר במסע שלו לחיפוש משמעות. 

ספר הילדים שכתב דרור מל ז"ל יוצא לאור 20 שנה לאחר מותו. "אחרי שדרור נהרג מצאנו בין החפצים שלו מחברת ובה היו הגיגים על החיים וגם סיפור ילדים מתוק שמדבר על דמות מרתקת בשם יחיאל שדרך העיניים שלה הילדים רואים את החיים בצבעים יותר ורודים", מספרת נטע מל אחותו.


"ליבי מגדלת מפלצת" מאת ליאת שרמן 



הייתה תקופה מאוד ארוכה שבני בן השבע פחד מאוד ממפלצות, על כן כאשר קיבלנו את הספר הנ"ל לסקירה שמחתי מאוד, רגע לפני השינה שכבנו במיטה והקראתי לו את הסיפור, הוא היה מבסוט מצידו שיש עוד מישהו שכמוהו מפחד ממפלצות אך יחד עם זאת הבין שזוהי רק דמות דימיונית והכל בסדר, שבעצם אין דבר כזה וגם ליבי אשר מגדלת מפלצת לדבריה בעצם רק ממציאה דברים.

"ליבי פחדה. היא לא עשתה משהו כזה מאז שזכרה את עצמה. אבל בכל פעם שרצתה לוותר ולהיכנע לפחדים, היא נזכרה בדברים שאמרה לה המטפלת, שמכירה מפלצות חרדה אחרות. היא יכולה להחליט על עצמה!" (מתוך הספר). 

ספר הילדים "ליבי מגדלת מפלצת" מאת ליאת שרמן בהוצאת הספרים אוריון, הוא סיפור על המפלצת חרדה שרבים מאיתנו מגדלים. לאורך הסיפור מקבלת הגיבורה כלים שמשיבים לה את תחושת המסוגלות ועוזרים לה להקטין את המפלצת שבתוכה. "כולם חושבים שליבי, ילדה בת שבע וחצי (אפילו קצת יותר) לא אוהבת לעשות דברים חדשים או להיות עם אנשים שהיא לא מכירה ממש טוב. אפילו ליבי חושבת כך. אף אחד לא יודע שליבי מגדלת מפלצת. זוהי מפלצת מיוחדת ויוצאת דופן. גם ליבי לא יודעת שהיא מגדלת אותה עד שהיא פוגשת אישה שמכירה לה את המפלצת. לסיפור מצורפות המלצות להורים ולמטפלים ורעיונות לשימוש בסיפור ובבקבוק חיזוק לוכד חרדה. 

ייחודו של הסיפור הוא בהתייחסותו למגוון מצבים פוטנציאליים של חרדה ולא רק להיבט אחד או לפחד ספציפי. הסיפור "קורא לילד בשמו", ללא התעלמות מהקשיים וללא שימוש במילים מסוות. הסיפור עורך לקוראיו היכרות מסודרת עם חרדה, ומאפשר להם ליצור את ההפרדה ביניהם לבינה ולהבין שהחרדה אינה מגדירה אותם. המסר החשוב שמעביר הסיפור: חוקי המשחק יכולים להשתנות ולכל אחד הכוח לעשות זאת. אם עד עתה החרדה קיבלה מה שהיא הייתה צריכה כדי לגדול, כעת הילדים וההורים נוטלים לידיהם את המושכות ולומדים כיצד אפשר לצמצם את השפעתה. 

"'אוי ואבוי לך אם תדברי איתם. זה מסוכן', הזהירה חרדה את ליבי. אבל ליבי רצתה לבדוק מה יקרה כשתגיד לדודים שלום. היא רצתה לדעת אחת ולתמיד אם חרדה היא מפלצת שגרה בתוכה, ולא היא עצמה" (מתוך הספר). 

הבחירה של ליאת שרמן להשתמש במושג מפלצת מתאימה לעולם הדמיון של הילדים והאיורים של ליבי ושל מפלצת החרדה משלימים זאת. הספר מאוייר ומודפס בפונט גדול ומנוקד כדי שגם ילדים צעירים בבית הספר היסודי יוכלו לקחת חלק בקריאתו. הוא מתאים לקריאה משותפת של הילד עם מבוגר. הם יכולים לעצור בין אירוע לאירוע כדי לדבר על חוויותיה של הילדה ליבי והיכן פוגשת החוויה את הילד הקורא. 


ממלכת חדי-הקרן מאת זאנה דיוידסון -ספר חמישי: יריד הקרח 



האחיינית המתוקה שלי כבר מזמן מכורה לסדרה של "ממלכת חדי הקרן" על כן לא תהיה מאושרת ממנה כאשר תקבל את הספר החדש בסדרה.

"ממלכת חדי-הקרן" מאת זאנה דיוידסון, בהוצאת "דני ספרים" היא סדרה חדשה ומקסימה עבור ילדים, העושים את צעדיהם הראשונים בקריאה ללא עזרה. הספר כתוב בשפה פשוטה ובהירה, המתאימה במיוחד לגילאי ראשית קריאה. "יריד הקרח" הוא הספר החמישי בסדרה. 

החורף מגיע לאי חדי-הקרן וזואי מוזמנת לבקר ביריד הקרח השנתי עם חברתה הטובה אסטרה. אבל כאשר פתיתי שלג מכושפים מתחילים ליפול ולהפוך את חדי-הקרן לפסלי קרח, החברות מבינות שזוהי מזימה חדשה של שאדו, הפוני המרושע, ומחליטות לצאת למשימת הצלה חדשה. האם הן יצליחו לעצור את שאדו בזמן ולהציל את אי חדי-הקרן?


למה בריבוע 4 – המצאות וממציאים מאת חגי ברקת 



למה בריבוע – המצאות וממציאים, בהוצאת "דני ספרים", הוא הספר הרביעי בסדרת "למה בריבוע" שעוסקת במגוון נושאי מידע מרתקים לילדים דרך איורי קומיקס משעשעים. 

אני מאוד אוהבת ספרים בעלי משמעות , הספר הזה הוא האידיאלי עבור בני בן ה-13, שיכול במשך שעות רבות לבהות במסך זה או אחר, על כן מיד עם הגיע הספר הושבתי אותו והוא התחיל להתעסק, לקרוא ולחקור.

למה וחבריו ציפור, ג'ירף וצב החליטו לספר לכם על ההמצאות המדהימות שהמציאו אנשים חכמים ובעלי חזון לאורך ההיסטוריה – המצאות ששינו את העולם שבו אנו חיים והפכו אותו לטוב, מרתק וכיפי יותר. תקראו על המצאות גדולות וחשובות כמו המטוס, המכונית, הכדור הפורח, הרכבת ומנוע הקיטור, המקרר, שואב האבק', המזגן ורשת האינטרנט, וגם על המצאות פשוטות ודברים יומיומיים כמו הגפרור, המשקפיים, מהדק סיכות, נייר הטואלט, העיפרון, מברשת השיניים והפופקורן. תחזרו בקריאה אחורה בזמן, תפגשו ממציאים גאונים, תקראו בספר עובדות מעניינות וכמו בספרים הקודמים בסדרה, תמצאו בספר גם רצועות קומיקס מצחיקות לכל המצאה. בסוף כל פרק מחכה לכם חידון טריוויה מגניב על ההמצאות המוצגות באותו פרק. האם תצליחו לזכור את התשובות לכל השאלות? 

זהו ספר מקסים נוסף בסדרת "למה בריבוע" – הסדרה שמעשירה את הידע ומרחיבה את האופקים, ומעניקה שעות של לימוד והנאה הן לילדים והן להורים. המפגש עם ההמצאות בספר יעשיר את הידע ויגרום הנאה רבה. 

הספר הראשון "למה בריבוע – ניבים ופתגמים" קיבל את אות "ספר הזהב" כבר בשנה הראשונה לצאתו לאור וזכה בתמיכה של מפעל הפיס. בספר - למה וחבריו ציפור, ג'ירף וצב מציגים עשרות ניבים ופתגמים שימושיים בשפה העברית בצורה כיפית וקלה להבנה בליווי איורים ססגוניים, בעזרת רצועות קומיקס מצחיקות, מסגרות הסבר וסיפורים קצרים, שמדגימים את משמעות הניב. בספר השני "למה בריבוע – מסביב לעולם", למה וחבריו יוצאים לטיול נהדר מסביב לעולם! במהלך הטיול הם מבקרים בהמון מדינות מרתקות, רואים נופים מרהיבי עין ופוגשים אנשים נחמדים ובעלי חיים מכל המינים. מכל מדינה בה הם מבקרים, הם מביאים איתם מזכרות, תמונות וסיפורי קומיקס מצחיקים. בספר השלישי "למה בריבוע – בעלי חיים מרתקים" החברים עוסקים בדבר שהם הכי אוהבים וגם מכירים מקרוב – בעלי החיים. ומי יכול להציג בפניכם את בעלי החיים אם לא הם? הילדים מוזמנים לצאת אל אזורי המחייה השונים ברחבי העולם ולפגוש שם בעלי חיים מרתקים מכל הסוגים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה