יום שבת, 25 ביולי 2020

איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא? ביקור בצריף של בן גוריון

כאשר החלטנו שאנו נוסעים לחופשה במצפה רמון ידעתי שבדרך חזרה למרכז אנו חייבים לבקר בצריף של פולה ודוד בן גוריון בקיבוץ שדה בוקר. הצריף ממחיש יותר מכל את בן גוריון האדם שהפך את המופת האישי לסגולת מנהיגות. בן-גוריון ורעייתו פולה גרו בצריף מאז התקבלו כחברים לשדה בוקר בשנת 1953.



ראשית ולפני הכל בשל נגיף הקורונה צוות צריף בן-גוריון ערוך ומוכן לקראתכם על פי הנחיות משרד הבריאות:


הכניסה מותנית במדידת חום בכניסה לאתר.
אין כניסה לאתר למי שחום גופו מעל 38 מעלות.
חבשו מסיכה.
אין כניסה לאתר למי שנפגש עם חולה קורונה מאומת בשבועיים האחרונים.
אין כניסה לאתר למי שחווה שיעול או קשיי נשימה.
נקו את ידיכם בג'יל או עטו כפפות.
רשמו את שמותיכם ופרטיכם.
יש לשמור על מרחק של 2 מטרים מאדם לאדם בכל עת.
אסורה התקהלות – בכל חדר ישהו עד 15 איש.
הכניסה מותנת בהרשמה מראש.



את הביקור הקודם שלי במקום אני ממש לא זוכרת, זה היה עוד משנות נעוריי. בביקורי הפעם פשוט הוקסמתי ונפעמתי, אני לא יודעת מי נהנה יותר מהביקור- אנחנו המבוגרים או שמא הילדים. הביקור במתחם הועבר לנו בהדרכתה המיוחדת והמקצועית מאוד של גלית מנהלת מערך ההדרכה במקום, היא העבירה את המסר והמידע בצורה שנונה, מעניינת ואיכותית מאוד. 



אני לא יודעת מה אתכם אבל אני באופן אישי הכרתי בביקורי זויות אחרות על דוד בן גוריון- על אישיותו המיוחדת, על הענווה, על הצניעות, על רצונו להקים את ארץ ישראל, לפתחה ולהפריח את השממה. כל כולו עסק במנהיגות יוצאת דופן ושם תמיד את עצמו במקום האחרון. 


הביקור בבית מלמד על אישיותו, אורח חייו ותפיסת עולמו של דוד בן-גוריון. המתנות שקיבל בן-גוריון מהציבור ומארגונים בארץ ובחו"ל ובחר להציב בביתו משקפות את אשר היה יקר ללבו: תמונת סמל המדינה משולבת בתמונתו ובתמונת יצחק בן-צבי חברו, מגילת העצמאות, חנוכייה המנגנת את התקווה ומפת ישראל.


בלב הצריף נמצא חדר העבודה של בן-גוריון, ובו כ-5,000 ספרים החושפים את תחומי ההתעניינות של האיש: יהדות, תנ"ך, פילוסופיה, היסטוריה, גיאוגרפיה, צבא וביטחון ועוד.





בבית מוצגות גם דמויות מנהיגים המעידות על השקפת עולמו, הממזגת ערכים לאומיים וכלל אנושיים: מהטמה גנדי, שהנהיג לשחרור הודו והטיף לאי אלימות, נשיא ארה"ב אברהם לינקולן אשר חתם על הצהרת שחרור העבדים, ומשה רבנו.


בן-גוריון נפטר בשנת 1973. שנה לאחר מותו נפתח הבית לציבור הרחב. בבית הראשון שנבנה בקיבוץ - תצוגה העוסקת בבן-גוריון- זהו למעשה ביתו אשר נשמר כפי שהוא- חדר שינה של פולה רעייתו, חדר שינה שלו, חדר עבודה, סלון, מטבח מאובזר ושני חדרי אמבטיה ושירותים.









אחד הדברים שכבשו את ליבי זה תפריט האוכל והתרופות היומי שפולה הכינה לדוד בן גוריון והשיא היה שהיא הכינה עבורו מידי יום משקה שהוא ממש לא אהב וכלל: אשל, גיל, רסק פטל ועוד ולמרות שהוא לא אהב אותו הוא שתה אותו מידי יום ואף המשיך לעשות זאת במשך 5 שנים מיום מותה ועד יום פטירתו.



בצוואתו ביקש כי לאחר מותו הבית ישמר עד כמה שניתן הדבר ויהיה פתוח לציבור הרחב- הצריף נשמר כפי שהיה ביום מותו של דוד בן-גוריון בשנת 1973.



לילדים צעירים מוצעים דפי פעילות 'חפש את המטמון' ללא תוספת תשלום.




בית הגבס- מבנה מקורי, בית הקבע הראשון שנבנה בקיבוץ. בתצוגה ניתן להכיר את מייסדי קיבוץ שדה בוקר, ללמוד על הקיבוץ בעבר ובהווה ולצפות בימיו הראשונים של בן-גוריון בשדה בוקר.

חזונו של בן-גוריון לפיתוח הנגב אל מול המציאות בנגב כיום מוצגים בתערוכה בעברית, באנגלית ובערבית.









פעילות אינטראקטיבית- 'בן-גוריון במבחן הזמן' (כרגע בשל וירוס הקורנה ניתן להנות רק מהתערוכה ולא מהפעילות האינטראקטיבית).

'בן-גוריון במבחן הזמן' – תצוגה המנסה לבחון את הרלוונטיות של משנתו של בן-גוריון לימינו. התצוגה מכילה שולחנות פעילות בנושאים שונים – תפקיד הנוער בחברה, צה"ל כצבא העם, וחזון ומציאות בנגב. הפעילות כוללת משחקים, חידונים וחשיבה על דילמות, המאפשרים השתתפות של המבקרים ביצירת התמונה הכוללת המובאת בהם. בין השאר מעלים השולחנות שאלות כגון: האם נכון להפעיל אלימות למען אחדות פנימית באמצע מלחמה? האם בכלל צריך לישב את המדבר? ומה תפקידו של הנוער בעיצובה של המדינה? 

ניתן לשחק בעברית, ערבית ואנגלית.







חדרי התצוגה שמקיפים את הצריף נועדו להרחיב את המידע ולהעמיק את החוויה של הביקור בביתו של בן גוריון האיש והמנהיג. 

אני חושבת שזהו צריך להיות ביקור חובה לכל אזרחי ישראל באשר הם- מהקטנים ועד הגדולים, זוהי חוויה לכל המשפחה להכיר, לחקור ולהבין אודות האיש והאגדה.

שעות פתיחה:
ימים א'-ה' 8:30-16:00 
כניסה אחרונה בימים א'-ה' בשעה 15:00
יום ו' וערב חג 8:30-14:00 
כניסה אחרונה ביום ו' בשעה 12:30
שבת וחג – 10:00-16:00

מחירון כולל הדרכה:
ימים א'-ו' : 
35 ₪ למבוגר / 25 ₪ לילד

קיבוץ שדה בוקר 84993
טל': 08-6560469
פקס: 08-6560320

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה